fbpx

Aloittava yrittäjä

Oletko perustamassa uutta yritystä tai oletko juuri aloittanut uuden, kenties ensimmäisen yrityksesi? Ehkä sinulla on jo joitakin asiakkaita valmiiksi, mutta isommat markkinointitoimenpiteet uupuvat vielä. Mistä lähteä liikkeelle digimarkkinoinnissa?

Ota yhteyttä

Aloita yrityksesi markkinointitoimenpiteiden suunnittelu ja toteutus hyvissä ajoin

Yrityksen alkuvaiheessa aloittava yrittäjä joutuu hoitamaan monia käytännön asioita yritystoiminnan suunnittelun ja käynnistämisen parissa. Ennen kuin yritys pääsee kunnolla vauhtiin ja yrittäjä tekemään omaa leipätyötään on monta asiaa hoidettavana. Markkinointi on yksi monista asioista, joihin kannattaa panostaa riittävästi jo yrityksen alkuvaiheessa. Näin tehdyt markkinointitoimenpiteet vievät alusta asti yritystä haluttuun suuntaan ja aloittava yrittäjä nukkua yönsä rauhallisemmin.

Jo yrityksen alkutaipaleella kannattaa varmistaa, että markkinointitoimenpiteitä rakennetaan johdonmukaisesti ja suunnitelmallisesti kohti haluttua tavoitetilaa. Uusien asiakkaiden tavoittaminen erityisesti netin kautta on tätä päivää. Hyvin monet yritykset voivat tavoittaa merkittävän osan asiakkaistaan, asiakasyritysten päätöksentekijöistä ja ylipäätään ostoprosessissa mukana olevistaa henkilöistä helposti ja tehokkaasti internetin välityksellä eri medioista.

Ota digitaalinen markkinointi osaksi yrityksesi arkea heti alusta lähtien

Digiaalinen markkinointi ja sen tuomat mahdollisuudet kannattaa laittaa töihin jo alkuvaiheessa. Hakukoneystävälliset nettisivut ovat hyvä lähtökohta netissä tapahtuvaan markkinointiin, mutta pidemmän päälle pelkästään se ei vielä riitä. Pelkkä orgaaninen näkyvyys ei vielä alkuvaiheessa riitä tuomaan varsinkaan aloittavalle yritykselle riittävää määrää liikennettä, saati tarpeeksi uusia asiakkaita. Orgaaninen näkyvyys parantuu toki usein sivuston ikääntyessä, sisällön laajentuessa ja sivustoa eteenpäin kehitettäessä. Varsinkin alkuvaiheessa nettisivuille ja yhteydenottolomakkeelle tai ostoskoriin täytyy pystyä ohjaamaan liikennettä myös muista kanavista esimerkiksi somesta. Käytännössä siis sieltä missä potentiaaliset asiakkaasi ja päättäjät viettävät aikaansa.

Hyviä ja tehokkaita digitaalisen markkinoinnin keinoja, joita aloittavan yrittäjän kannattaa huomoida, ovat muun muassa hakukonemarkkinointi (hakukoneoptimointi ja hakukonemainonta) ja sosiaalisen median markkinointi, joilla pystytään tavoittamaan kustannustehokkaasti ja kohdennetusti haluttuja kohderyhmiä. Eli kenties juuri sinun yrityksellesi potentiaaliasi asiakkaita. Ennen kuin isompiin markkinointiponnistuksiin tarvitsee ryhtyä, kannattaa varmistaa, että yrityksesi nettisivut ovat kunnossa ja toimivat halutulla tavalla. Näin yrityksesi on myös paremmin valmis vastaanottamaan yrityksesi tarjoamasta kiinnostuneen kävijän verkkosivustolleen ja ohjaamaan tämän haluttuun konversioon.

Aloittavan yrittäjän digimarkkinoinnin muistilista

  • Tee digimarkkinoinnin suunnitelma, joka toimii pohjana yksittäisille toimenpiteille
  • Hanki yrityksellesi oman ilmeen mukaiset nettisivut ja varmista verkkotunnuksen omistajuus yrityksellesi
  • Avaa tarvittavat sosiaalisen median profiilit ja täydennä ne huolella
  • Aloita sisällöntuotanto yrityksen omille nettisivuille ja sosiaaliseen mediaan

Suunnitelma toimenpiteiden pohjana

Aloittava yrittäjä! Muodosta jo yrityksen alkuvaiheessa jonkinlainen digimarkkinoinnin strategia tai suunnitelma. Liiketoimintasuunnitelma ja sitä varten tekemäsi markkinointisuunnitelma toimii tässä hyvänä lähtökohtana ja pohjana. Mieti etukäteen mitä markkinoit, kenelle ja miksi? Mistä kanavista tavoitat haluamasi kohderyhmät? Mitä arvoa tuotat asiakkaillesi?

Mieti miksi tuotteesi tai palvelusi on siitä pyydettävää rahamäärää arvokkaampi asiakkaallesi, jotta asiakkaasi kannattaa ryhtyä vaihdantaan yrityksesi kanssa. Suunnitelma auttaa toteuttamaan yksittäisiä markkinoinnin toimentpieitä ja auttaa varmistamaan, että tehtävät markkinointitoimenpiteet vievät pitkällä tähtäimellä kohti tavoitteita.

Yrityksen ilmeen mukaiset nettisivut

Hanki jo alkuvaiheessa oman ilmen mukaiset nettisivut yritykselle. Varmista, että yritykselläsi on hyvät ja edustavat nettisivut, sillä ne toimivat muun markkinoinnin perustana, laskeutumissivuna kampanjoille ja ovat ennen kaikkea yrityksesi käyntikorttina netissä. Hakukoneystävällinen ja helposti päivitettävä nettisivusto helpottaa tulevaisuudessa arkeasi huomattavasti.

Nettisivut voit ostaa avaimet käteen palveluna tai tehdä vaikka kokonaan itse jos taitoa ja aikaa riittää. Muista varmistaa että saat haluamasi verkkotunnuksen itsellesi.

Sosiaalisen median profiilit valmiiksi

Tee tarvittavat sosiaalisen median profiilit. Todella moni, lähes jokainen, kuluttaja-asiakas tai yritys-päättäjä löytyy tänä päivänä jostakin sosiaalisesta mediasta, joten varmista että yrityksesi löytyy sieltä missä yrityksesi potentiaaliset asiakkaatkin ovat. Pelkkä profiilin perustaminen ei vielä riitä, vaan sosiaalisen median alusta vaatii säännöllisesti tuoretta sisältöä ja läsnäoloa. Muista laittaa kuntoon profiilin kuvausteksti, osoite- ja yhteystiedot, ja mahdollinen header-kuva. Aloittava yrittäjä voi hyödyntää tässä helposti myös omia sosiaalisia verkostojaan, joten omaa profiilia kannattaa myös hyödyntää soveltuvin osin.

Sisältöä digitaaliseen markkinointiin

Aloita sisällöntuotanto, tee julkaisuja, postaa yrityksesi profiililla, kirjoita ja julkaise blogi-artikkeleita, ja niin edelleen. Muista että sosiaalinen media on kaksisuuntainen kanava; reagoi saamiisi kommentteihin ja vastaa yrityksellesi esitettyihin kysymyksiin. Unohda sosiaalinen media pelkkänä markkinointi- ja mainoskanavana. Some toimii ja on parhaillaan hyvä asiakaspalvelun kanava ja loistava väline käydä keskustelua olemassa olevien ja uusien potentiaalisten asiakkaiden kanssa.

Nettisivut yritykselle – Detonator Marketing
Hakukoneoptimointi – Detonator Marketing
Search Engine Marketing – Detonator Marketing
Social Media Marketing – Detonator Marketing
Website Analysis – Detonator Marketing
Content Production – Detonator Marketing

Teetä yrityksellesi oman ilmeen mukaiset nettisivut

WordPress on yksi maailman suosituimmista julkaisujärjestelmistä, joilla voidaan toteuttaa helposti ja ketterästi monipuoliset nettisivut yritykselle. Juuri sellaiset, joilla on tilaa kasvaa ja kehittyä yrityksen kasvun myötä. WordPress on helposti hallittava ja ylläpidettävä.

Aloita hyvin suunniteltu ja kohdennettu digimarkkinointi

Digimarkkinointi pitää sisällään monia erilaisia toimenpiteitä, joilla voidaan auttaa yritystäsi näkymään sekä orgaanisesti esimerkiksi hakukoneiden hakutuloksissa ja sosiaalisessa mediassa, että maksetun mainonnan avulla edellä mainituissa kanavissa.

Aki Hangasluoma

Aki Hangasluoma

Yrittäjä

Sähköposti: aki@detonator.fi
Puhelin: +358 40 837 0766

Aloittava yrittäjä, älä epäröi ottaa yhteyttä ja kysyä! Me kaikki olemma aloittaneet jostakin ja kaikkea ei tarvitse tehdä yksin.

Jätä soittopyyntö

12 + 10 =

Yleensä se, joka ensimmäisenä ottaa haltuun taistelukentän, on levossa. Se, joka saapuu myöhemmin ja ryntää taisteluun, on uupunut.

Sunzi

Sodankäynnin taito