Aloittava yrittäjä
Aloita tehokas ja tavoittava digimarkkinointi hetiOletko perustamassa uutta yritystä tai ehkä jo perustanut uuden yrityksen? Ehkä sinulla on jo muutamia asiakkaita valmiiksi, mutta se ei riitä. Ilman näkyvyyttä yrityksesi ei saa uusia potentiaalisia asiakkaita. Mistä kannattaa lähteä liikkeelle digimarkkinoinnissa ja mitä on hyvä huomioida digimarkkinointia aloitettaessa?
Markkinointitoimenpiteet kannattaa aloittaa heti yrityksen alkuvaiheessa
Yrityksen alkuvaiheessa aloittava yrittäjä joutuu hoitamaan useita erilaisia käytännön toimenpiteitä yritystoiminnan suunnitteluun, käynnistämiseen ja käytännön tekemiseen liittyen. Ennen kuin yritys voi keskittyä omaan ydinbisnekseensä, täytyy ensin monta asiaa hoitaa kuntoon.
Ensimmäiset, ehkä jo ennalta sovitut asiakkaat ovat tosi jees, mutta vasta yrityksen näkyvyys ja markkinoinnin tavoittavuus tuo uusia potentiaalisia asiakkaita näyteikkunaa pällistelemään.
Jos yrittäjän ja yrityksen omat resurssit ei riitä kaikkeen tarvittavaan, niin silloin kannattaa pyytää ulkopuolista apua erilaisiin tukitoimintoihin kuten markkinointiin. Suunnittele ja toteuta markkinointitoimenpiteet yhdessä ammattilaisen kanssa.
Markkinointi on yksi niistä monista asioista, joihin kannattaa panostaa jo yrityksen alkuvaiheessa. Alusta asti tehdyt suunnitelmalliset markkinointitoimenpiteet vievät yrityksen brändiä ja löydettävyyttä heti alusta asti kohti haluttua määränpäätä. Näin yritys saa mukavasti vauhtia oikeaan suuntaan heti alkumetreiltä.
Yrityksen alkutaipaleella kannattaa varmistaa, että markkinointitoimenpiteet toteutetaan johdonmukaisesti ja suunnitelmallisesti kohti haluttua tavoitetilaa liiketoimintasuunnitelman ja strategian mukaisesti. Uusien asiakkaiden tavoittaminen verkossa on tätä päivää. Yritys voi tavoittaa merkittävän osan potentiaalisista asiakkaistaan, asiakasyritysten päätöksentekijöistä ja ylipäätään ostoprosessissa mukana olevista ihmisistä netin kautta.
Ota digitaalinen markkinointi osaksi yrityksesi arkea heti alusta lähtien
Aloittavan yrityksen markkinointi täytyy monesti pystyä hoitamaan kustannustehokkaasti ja pienellä budjetilla. Digiaalinen markkinointi ja sen tuomat mahdollisuudet kannattaa laittaa töihin heti alkuvaiheesta asti. Hakukoneystävälliset nettisivut ovat hyvä lähtökohta netissä tapahtuvaan markkinointiin. Pidemmän päälle se ei kuitenkaan riitä.
Pelkkä orgaaninen hakukonenäkyvyys ei vielä nettisivuston alkuvaiheessa useinkaan riitä tuomaan riittävää määrää liikennettä, saati tarpeeksi uusia, potentiaalisia asiakkaita. Sivuston orgaaninen näkyvyys hakukoneissa voi toki parantua sivuston ikääntyessä ja varsinkin sisältöä parannettaessa ja sivustoa kehitettäessä. Tämä ei kuitenkaan tapahdu hetkessä.
Yrityksen alkuvaiheessa nettisivuille ja yhteydenottolomakkeelle tai valikoimasivulle ja sieltä ostoskoriin täytyy pystyä ohjaamaan liikennettä myös muista kanavista kuten hakukoneiden tai sosiaalisen median maksetusta mainonnasta. Käytännössä siis sieltä missä yrityksen potentiaaliset asiakkaat ja niiden päättäjät viettävät aikaansa.
Hyviä ja tehokkaita digitaalisen markkinoinnin keinoja, joita aloittavan yrittäjän kannattaa hyödyntää, ovat muun muassa hakukonemarkkinointi (hakukoneoptimointi ja hakukonemainonta) sekä sosiaalisen median markkinointi. Näillä pystytään tavoittamaan kustannustehokkaasti ja kohdennetusti monia erilaisia kohderyhmiä. Kenties juuri sinun yrityksellesi potentiaalisia asiakkaita.
Ennen kuin ryhdyt isompiin markkinointiponnistuksiin, kannattaa varmistaa, että yrityksesi nettisivut ovat kunnossa ja että ne toimivat halutulla tavalla. Näin yrityksesi nettisivut ovat valmiina vastaanottamaan yrityksesi tarjoamasta kiinnostuneet kävijät ja ohjaamaan heidät kohti haluttua toimenpidettä, eli konversiota. On se sitten verkkokaupan ostos, yhteydenottopyyntö tai jokin muu tavoiteltu toimenpide.
Mainostaja! Tarvitsetko apua yrityksen digimarkkinointiin? Autan mielelläni sinua ja yritystäsi lähtemään liikkeelle digimarkkinoinnissa.
Aloittavan yrittäjän muistilista digimarkkinointiin
- Tee yrityksellesi (digi-)markkinoinnin suunnitelma, joka toimii ohjaavana toimintasuunnitelmana yksittäisille toimenpiteille, kuten pohjapiirros rakentamisessa
- Hanki yrityksellesi oman ilmeen mukaiset nettisivut ja varmista sopivan verkkotunnuksen omistajuus yrityksellesi
- Avaa tarvittavat sosiaalisen median profiilit ja täydennä ne huolella
- Aloita sisällöntuotanto yrityksen omille nettisivuille ja sosiaaliseen mediaan
- Aloita tänään!
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty – Suunnitelma toimii toimenpiteiden pohjapiirrustuksena
Aloittava yrittäjä! Muodosta jo yrityksen alkuvaiheessa jonkinlainen (digi-)markkinoinnin strategia ja suunnitelma. Liiketoimintasuunnitelma ja sen osana tekemäsi markkinointisuunnitelma toimii tässä loistavana pohjana ja tarpeellisena taustamateriaalina.
- Mieti etukäteen mitä myyt ja markkinoit, kenelle ja miksi?
- Minkä tarpeen ratkaiset ja miten?
- Ketkä ovat tärkeimmät kohderyhmäsi?
- Mistä kanavista tavoitat haluamasi kohderyhmät ja miten räätälöit sanomasi juuri heille?
- Minkälaista arvoa tuotat asiakkaillesi?
Mieti miksi tuotteesi tai palvelusi on asiakkaallesi siitä pyytämääsi rahamäärää arvokkaampi. Miksi yrityksesi asiakkaan kannattaa ryhtyä vaihdantaan yrityksesi kanssa? Hyvä suunnitelma auttaa sinua toteuttamaan yksittäisiä markkinoinnin toimentpieitä ja auttaa varmistamaan, että tehtävät markkinointitoimenpiteet vievät pitkällä tähtäimellä kohti yrityksesi tavoitteita.
Yrityksen ilmeen mukaiset nettisivut
Jo alkuvaiheessa kannattaa hankkia oman ilmen mukaiset nettisivut yritykselle. Alussa niiden ei tarvitse olla täydelliset. Liikkellelähtö on usein tärkeämpää kuin se että olet 100% valmis.
Varmista, että yritykselläsi on hyvät ja riittävän edustavat nettisivut, jotta pääset liikkelle. Yrityksen nettisivut toimivat muun markkinoinnin perustana. Ne toimivat kampanjoiden laskeutumissivuna ja ovat ennen kaikkea yrityksesi käyntikortti, esite ja julkisivu netissä. Hakukoneystävällinen ja helposti päivitettävä nettisivusto helpottaa arkeasi huomattavasti.
Nettisivut voit ostaa avaimet käteen palveluna tai tehdä ne vaikka kokonaan itse jos taitoa ja aikaa riittää. Muista varmistaa että saat haluamasi verkkotunnuksen itsellesi.
Sosiaalisen median profiilit valmiiksi
Tee tarvittavat sosiaalisen median profiilit. Todella moni, lähes jokainen, kuluttaja-asiakas tai yrityksen päättäjä on tänä päivänä tavoitettavissa jostakin sosiaalisen median kanavasta. Varmista siis, että yrityksesi löytyy sieltä missä yrityksesi potentiaaliset asiakkaat ja päättäjät ovat ja missä he viettävät aikaansa.
Pelkkä profiilin perustaminen ei tietenkään vielä riitä, vaan sosiaalinen media vaatii säännöllisesti tuoretta sisältöä ja läsnäoloa. Muista laittaa kuntoon profiilin kuvausteksti, osoite- ja yhteystiedot sekä mahdollinen header-kuva. Aloittava yrittäjä voi hyödyntää tässä helposti myös omia sosiaalisia verkostojaan, joten omaa profiilia kannattaa myös hyödyntää soveltuvin osin.
Sisältöä digitaaliseen markkinointiin
Aloita sisällöntuotanto heti ja tee sitä säännölisesti. Sisältöjen tekeminen vie yllättävän paljon aikaa. Tee julkaisuja, postaa yrityksesi profiililla, kirjoita ja julkaise blogi-artikkeleita ja niin edelleen.
Muista että sosiaalinen media on kaksisuuntainen kanava; reagoi saamiisi kommentteihin ja vastaa yrityksellesi esitettyihin kysymyksiin. Unohda sosiaalinen media pelkkänä markkinointi- ja mainoskanavana. Some toimii ja on oikein käytettynä hyvä asiakaspalvelun kanava. Se on loistava väline käydä keskustelua olemassa olevien sekä potentiaalisten asiakkaiden kanssa.
Teetä yrityksellesi oman ilmeen mukaiset nettisivut
WordPress on yksi maailman suosituimmista julkaisujärjestelmistä. Sillä voidaan helposti ja ketterästi toteuttaa monipuoliset nettisivut yritykselle. Juuri sellaiset, joilla on tilaa kasvaa ja kehittyä yrityksen kasvun myötä. WordPress on helposti hallittava ja ylläpidettävä.
Aloita hyvin suunniteltu ja kohdennettu digimarkkinointi
Digimarkkinointi pitää sisällään monia erilaisia toimenpiteitä, joilla voidaan auttaa yritystäsi näkymään sekä orgaanisesti esimerkiksi hakukoneiden hakutuloksissa ja sosiaalisessa mediassa, että maksetun mainonnan avulla edellä mainituissa kanavissa.
Aki Hangasluoma
Yrittäjä
Sähköposti: aki@detonator.fi
Puhelin: +358 40 837 0766
Aloittava yrittäjä, älä epäröi ottaa yhteyttä ja kysyä! Me kaikki ollaan aloitettu jostakin. Kaikkea ei tarvitse tehdä yksin.
Jätä yhteydenottopyyntö
Yleensä se, joka ensimmäisenä ottaa haltuun taistelukentän, on levossa. Se, joka saapuu myöhemmin ja ryntää taisteluun, on uupunut.