fbpx

Aloittava yrittäjä

Lisää digimarkkinointi aloittavan yrityksen markkinointiin

Oletko juuri perustanut tai perustamassa uutta yritystä? Ehkä sinulla on jo asiakkaita valmiiksi, mutta kuitenkin merkittävämmät markkinointitoimenpiteet uupuvat vielä. Mistä kannattaa lähteä liikkeelle digimarkkinoinnissa?

Ota yhteyttä

Aloita yrityksesi markkinointitoimenpiteiden suunnittelu ja toteutus heti

Yrityksen alkuvaiheessa aloittava yrittäjä joutuu hoitamaan monia erilaisia käytännön asioita yritystoiminnan suunnittelun ja käytännön tekemisen merkeissä. Ennen kuin yritys pääsee kunnolla vauhtiin ja yrittäjä tekemään omaa leipätyötään, on monta asiaa hoidettavana. Aina omat resurssit eivät riitä ja silloin kannattaa pyytää apua markkinointiin, jos se ei ole oma leipälaji. 

Markkinointi on yksi monista sellaisista asioista, joihin kannattaa panostaa jo yrityksen alkuvaiheessa. Näin tehdyt markkinointitoimenpiteet vievät alusta asti yritystä haluttuun suuntaan ja yritys saa mukavasti vauhtia.

Yrityksen alkutaipaleella kannattaa varmistaa, että markkinointitoimenpiteitä rakennetaan johdonmukaisesti ja suunnitelmallisesti kohti haluttua tavoitetilaa markkinointisuunnitelman mukaisesti. Uusien asiakkaiden tavoittaminen erityisesti netin kautta on tätä päivää. Suurin osa yrityksistä voi tavoittaa merkittävän osan potentiaalisista asiakkaistaan, asiakasyritysten päätöksentekijöistä ja ylipäätään ostoprosessissa mukana olevista ja siihen vaikuttavasti henkilöistä helposti ja tehokkaasti internetin välityksellä eri medioita hyödyntäen.

Ota digitaalinen markkinointi osaksi yrityksesi arkea heti alusta lähtien

Aloittavan yrityksen markkinointi täytyy monesti pystyä hoitamaan erittäin kustannustehokkaasti. Digiaalinen markkinointi ja sen tuomat mahdollisuudet kannattaa laittaa töihin jo alkuvaiheessa. Hakukoneystävälliset nettisivut ovat hyvä lähtökohta netissä tapahtuvaan markkinointiin, mutta pidemmän päälle se ei vielä yksistään riitä.

Pelkkä orgaaninen hakukonenäkyvyys ei vielä alkuvaiheessa riitä tuomaan varsinkaan aloittavalle yritykselle tarvittavaa määrää liikennettä, saati tarpeeksi uusia, potentiaalisia asiakkaita. Orgaaninen näkyvyys parantuu toki sivuston ikääntyessä, sisältöä parannettaessa ja sivustoa eteenpäin kehitettäessä, mutta tämä ei tapahdu hetkessä.

Varsinkin alkuvaiheessa yrityksen nettisivuille ja yhteydenottolomakkeelle tai valikoimasivulle ja sieltä ostoskoriin täytyy pystyä ohjaamaan liikennettä myös muista kanavista esimerkiksi somesta. Käytännössä siis sieltä missä potentiaaliset asiakkaasi ja päättäjät viettävät aikaansa.

Hyviä ja tehokkaita digitaalisen markkinoinnin keinoja, joita aloittavan yrittäjän kannattaa harkita, ovat muun muassa hakukonemarkkinointi (hakukoneoptimointi ja hakukonemainonta) sekä sosiaalisen median markkinointi. Näillä pystytään tavoittamaan kustannustehokkaasti ja kohdennetusti monia haluttuja kohderyhmiä. Eli kenties juuri sinun yrityksellesi potentiaaliasi asiakkaita.

Ennen kuin ryhdy isompiin markkinointiponnistuksiin, kannattaa varmistaa, että yrityksesi nettisivut ovat kunnossa ja toimivat halutulla tavalla. Näin yrityksesi on myös valmiina vastaanottamaan yrityksesi tarjoamasta kiinnostuneet kävijät ja ohjaamaan nämä haluttuun konversioon.

Tarvitsetko apua markkinointiin? Hoida aloittavan yrityksen markkinointi helposti ja ulkoista digimarkkinointi minulle.

Aloittavan yrittäjän digimarkkinoinnin muistilista

  • Tee yrityksellesi (digi-)markkinoinnin suunnitelma, joka toimii ohjaavana toimintasuunnitelmana yksittäisille toimenpiteille, kuten pohjapiirros rakentamisessa
  • Hanki yrityksellesi oman ilmeen mukaiset nettisivut ja varmista sopivan verkkotunnuksen omistajuus yrityksellesi
  • Avaa tarvittavat sosiaalisen median profiilit ja täydennä ne huolella
  • Aloita sisällöntuotanto yrityksen omille nettisivuille ja sosiaaliseen mediaan
  • Aloita, tänään!

Suunnitelma toimenpiteiden pohjana

Aloittava yrittäjä! Muodosta jo yrityksen alkuvaiheessa jonkinlainen (digi-)markkinoinnin strategia ja suunnitelma. Liiketoimintasuunnitelma ja sen osana tekemäsi markkinointisuunnitelma toimii tässä loistavana pohjana ja tarpeellisena taustamateriaalina.

  • Mieti etukäteen mitä myyt ja markkinoit, kenelle ja miksi?
  • Miten ratkaiset asiakkaasi tarpeet ja täytät toiveet?
  • Mistä kanavista tavoitat haluamasi kohderyhmät?
  • Minkälaista arvoa tuotat asiakkaillesi?

Mieti miksi tuotteesi tai palvelusi on siitä pyydettävää rahamäärää arvokkaampi asiakkaallesi. Mieti miksi tarjoamasi on niin arvokas että asiakkaasi kannattaa ryhtyä vaihdantaan yrityksesi kanssa. Hyvä suunnitelma auttaa toteuttamaan yksittäisiä markkinoinnin toimentpieitä ja auttaa varmistamaan, että tehtävät markkinointitoimenpiteet vievät pitkällä tähtäimellä kohti yrityksesi tavoitteita.

Yrityksen ilmeen mukaiset nettisivut

Hanki jo yrityksen alkuvaiheessa oman ilmen mukaiset nettisivut yritykselle. Alussa niiden ei tarvitse olla täydelliset. Liikkellelähtö on usein tärkeämpää kuin se että olet 100% valmis.

Varmista, että yritykselläsi on hyvät ja riittävän edustavat nettisivut, jotta pääset liikkelle. Yrityksen nettisivut toimivat muun markkinoinnin perustana, laskeutumissivuna kampanjoille ja ovat ennen kaikkea yrityksesi käyntikorttina netissä. Hakukoneystävällinen ja helposti päivitettävä nettisivusto helpottaa tulevaisuudessa arkeasi huomattavasti.

Nettisivut voit ostaa avaimet käteen palveluna tai tehdä vaikka kokonaan itse jos taitoa ja aikaa riittää. Muista varmistaa että saat haluamasi verkkotunnuksen itsellesi.

Sosiaalisen median profiilit valmiiksi

Tee tarvittavat sosiaalisen median profiilit. Todella moni, lähes jokainen, kuluttaja-asiakas tai yrityksen päättäjä on tänä päivänä jostakin sosiaalisessa mediassa tavoitettavaissa. Varmista siis, että yrityksesi löytyy sieltä missä yrityksesi potentiaaliset asiakkaat ja päättäjät ovat.

Pelkkä profiilin perustaminen ei vielä riitä, vaan sosiaalisen median alusta vaatii säännöllisesti tuoretta sisältöä ja läsnäoloa. Muista laittaa kuntoon profiilin kuvausteksti, osoite- ja yhteystiedot sekä mahdollinen header-kuva. Aloittava yrittäjä voi hyödyntää tässä helposti myös omia sosiaalisia verkostojaan, joten omaa profiilia kannattaa myös hyödyntää soveltuvin osin.

Sisältöä digitaaliseen markkinointiin

Aloita sisällöntuotanto heti, sillä se vie yllättävän paljon aikaa. Tee julkaisuja, postaa yrityksesi profiililla, kirjoita ja julkaise blogi-artikkeleita ja niin edelleen. Muista että sosiaalinen media on kaksisuuntainen kanava; reagoi saamiisi kommentteihin ja vastaa yrityksellesi esitettyihin kysymyksiin. Unohda sosiaalinen media pelkkänä markkinointi- ja mainoskanavana. Some toimii ja on parhaillaan hyvä asiakaspalvelun kanava ja loistava väline käydä keskustelua olemassa olevien sekä potentiaalisten asiakkaiden kanssa.

Nettisivut yritykselle – Detonator Marketing
Hakukoneoptimointi – Detonator Marketing
Search Engine Marketing – Detonator Marketing
Social Media Marketing – Detonator Marketing
Website Analysis – Detonator Marketing
Content Production – Detonator Marketing

Teetä yrityksellesi oman ilmeen mukaiset nettisivut

WordPress on yksi maailman suosituimmista julkaisujärjestelmistä. Sillä voidaan helposti ja ketterästi toteuttaa monipuoliset nettisivut yritykselle. Juuri sellaiset, joilla on tilaa kasvaa ja kehittyä yrityksen kasvun myötä. WordPress on helposti hallittava ja ylläpidettävä.

Aloita hyvin suunniteltu ja kohdennettu digimarkkinointi

Digimarkkinointi pitää sisällään monia erilaisia toimenpiteitä, joilla voidaan auttaa yritystäsi näkymään sekä orgaanisesti esimerkiksi hakukoneiden hakutuloksissa ja sosiaalisessa mediassa, että maksetun mainonnan avulla edellä mainituissa kanavissa.

Aki Hangasluoma

Aki Hangasluoma

Yrittäjä

Sähköposti: aki@detonator.fi
Puhelin: +358 40 837 0766

Aloittava yrittäjä, älä epäröi ottaa yhteyttä ja kysyä! Me kaikki ollaan aloitettu jostakin. Kaikkea ei tarvitse tehdä yksin.

Jätä soittopyyntö

4 + 5 =

Yleensä se, joka ensimmäisenä ottaa haltuun taistelukentän, on levossa. Se, joka saapuu myöhemmin ja ryntää taisteluun, on uupunut.

Sunzi

Sodankäynnin taito