Hakukoneoptimointi
Lisää näkyvyyttä ja liikennettä nettisivuilleHakukoneoptimointi, eli Search Engine Optimization (SEO) auttaa parantamaan nettisivuston tai yksittäisen sivun ja koko yrityksen näkyvyyttä hakukoneiden hakutuloksissa tarkkaan valituilla ja kohdennetuilla hakusanoilla.
Mitä hakukoneoptimointi on?
Hakukoneoptimointi tarkoittaa suurta joukkoa suunnitelmallisia ja tavoitteellisia toimenpiteitä, joilla pyritään parantamaan kokonaisen sivuston tai yksittäisen nettisivun näkyvyyttä hakukoneiden hakutuloksissa.
Optimointitoimenpiteet kohdennetaan analysoinnin pohjalta tarkkaan valittuihin avainsanoihin (keywords) ja pidempiin hakulauseisiin (long-tail keywords).
Toimenpiteet jakautuvat karkeasti kahteen osa-alueeseen: sivuston sisäiseen hakukoneopotimointiin (ns. On-Page tai On-Site SEO) ja sivuston ulkoiseen hakukoneoptimointiin (ns. Off-Page tai Off-Site SEO).
Mitä hakukoneoptimoinnissa tehdään?
Sivuston sisäinen hakukoneoptimointi sisältää nimensä mukaisesti toimenpiteitä sivuston sisällä. Niitä ovat mm. sivuston sisällön optimointi, sivuston tekninen optimointi, sivuston sisäisten linkkien optimointi ja lisäksi sivuston käyttökokemuksen ja designin optimointi.
Ulkoista hakukoneoptimointia puolestaan tapahtuu sivuston ulkopuolella, eli muualla kuin itse sivustolla. Se käsittää muun muassa sivuston ulkopuolelta tulevien linkkien optimointia mahdollisuuksien mukaan.
Näitä osa-alueita analysoimalla ja kehittämällä voidaan vaikuttaa suotuisasti sivuston ja yksittäisten sivujen hakukonenäkyvyyteen valituilla avainsanoilla. Lue tarkemmin blogista: mitä hakukoneoptimointi on?
Aloita selvittämällä sivustosi optimoinnin nykytila ja aloita SEO optimointi heti
Jos kaipaat tarkempaa tietoa sivustosi hakukonenäkyvyyden ja sen hakukoneopetimoinnin nykytilasta, niin aloita teettämällä SEO-auditointi. Sen avulla saat hyödyllistä tietoa sivuston hakukoneopttimoinnin nykytilasta ja suositukset optimointitoimenpiteistä. Näin päästään heti alussa tekemään oikeansuuntaisia toimenpiteitä.
Mitä hakukoneoptimointi maksaa?
Hakukoneoptimoinnin hinta määräytyy sekä sivuston laajuuden, että tehtävien toimenpiteiden ja työmäärän mukaan. Hakukoneoptimmoinnin hintaan vaikuttaa se, tehdäänkö hakukoneoptimointia jatkuvana kehittämisenä vai pyritäänkö se tekemään kertaprojektina, jolla on ennalta määrätty alku ja loppu. Suositeltavampaa on lähes aina tehdä hakukoneoptimointia pitkällä aikajänteellä jatkuvasti kehittäen, mutta ymmärrettävästi aina se ei ole mahdollista. Lue alta tarkemmin mitä jatkuva hakukoneoptimointi sekä hakukoneoptimointi kertaprojektina maksaa ja pitää sisällään.
Aloita selvittämällä sivustosi hakukonenäkyvyyden nykytila ilmaisella SEO-analyysillä
Jatkuva hakukoneoptimointi
Hakukoneoptimointi ei ole sprintti, vaan maraton. Jatkuva hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä työtä askel kerrallaan.
Jatkuva hakukoneoptimointi on ainoa oikea vaihtoehto kun halutaan kestäviä tuloksia. Hakukoneoptimointi on ennen kaikkea suunnitelmallista toimintaa analysoitujen tulosten jälkeen.
Hakukoneoptimoinnin kuukausisopimus sisältää mm.
- Avainsana-analyysin tärkeimmille hakusanoille
- Kilpailija-analyysin 1–3 yrityksesi merkittävintä kilpailijaa
- SEO-suunnitelman tekeminen hakukoneoptimoinnin tueksi
- Sisältösuunnitelman päivittäminen optimoinnin tueksi
- Sivuston sisältöjen optimointi (otsikot, tekstit, kuvat, meta tiedot, jne.)
- Sivuston tekninen optimointi (mm. latausnopeus)
- Sivuston sisäisten linkkien parantaminen
- Tulosten seuranta ja analysointi yhteistyön aikana
- Sivuston jatkuva kehittäminen
Tavoitteena on parempi sijoittuminen hakutuloksissa keskeisillä avainsanoilla sekä paremmin toimiva ja paremmin konvertoiva sivusto.
Palvelu ei sisällä uusien sisältöjen tuottamista. Sisällöntuotantoa voit ostaa erikseen palveluna. Mitä hakukoneoptimointi maksaa jatkuvana palveluna?
Jatkuvan hakukoneoptimoinnin hinta muodostuu sivuston laajuuden ja työmäärän perusteella. Hakukoneoptimointi; hinta alkaen 300 €/kk (alv 0%). Aloituskustannus alkaen 300 € (alv 0%).
Hakukoneoptimointi kertaprojektina
Hakukoneoptimointi ei ole sprintti, vaan maraton. Hakukoneoptimointia ei ole optimaalisinta toteuttaa kertaprojektina. Joissakin tilanteissa sitä voi kuitenkin olla helpompi ostaa ja toteuttaa kertaluonteisena projektina jolla on ennalta määritelty alku ja loppu.
Varsinkin pienen tai alkuvaiheessa olevan yrityksen voi olla vaikea sitoutua pitkään asiakasuhteeseen. Sen vuoksi haluan tarjota hakukokoneoptimointia myös kertaprojektina, jotta palvelu säilyy helposti saavutettavana.
Mitä hakukoneoptimoinnin kertaprojekti sisältää?
- Avainsana-analyysin muutamalle tärkeimmälle avainsanalle
- Kilpailija-analyysin yhdestä yrityksesi tärkeimmästä kilpailijasta
- Tiiviin SEO-suunnitelman hakukoneoptimoinnin tueksi
- Sivuston sisältöjen optimointi (otsikot, tekstit, kuvat, meta tiedot, jne.)
- Sivuston tekninen optimointi (mm. latausnopeus)
- Sivuston sisäisten linkkien parantaminen
- Projektin kesto noin 3 kk
- Loppuraportti toimenpiteistä, tuloksista ja suositelluista jatkotoimenpiteistä
Lopputuloksena on parempi sijoittuminen hakutuloksissa muutamilla valituilla avainsanoilla ja lisää kohdennettua liikennettä. Se mitä teet lisääntyneellä liikenteellä on kiinni sinusta. Ehkä lisää kauppaa? Kuuta taivaalta en lupaa.
Palvelu ei sisällä uusien sisältöjen tuottamista. Sisällöntuotantoa voit ostaa palveluna yhdessä projektin kanssa tai erikseen. Mitä hakukoneoptimointi maksaa kertaprojektina?
Projektin hinta muodostuu sivuston laajuuden ja työmäärän mukaan. Kertaprojektina hakukoneoptimoinnin hinta alkaen 1200 € (alv 0%).
Sisältöjen optimointi
Sisältö on nettisivujen pihvi. Sivuston sisältö ja sen optimointi on tärkeässä roolissa kun halutaan tehdä nettisivuston optimointi kunnolla.
Ihmiset etsivät hakukoneiden avulla pääasiassa hyödyllistä tai viihdyttävää sisältöä. Jotta nettisivu, kuten esimerkiksi yrityksen kotisivut voivat näkyä hakukoneiden hakutuloksissa ilman kikkailua ja vilunkia, täytyy sivuston sisältää oikeasti hyödyllistä tai viihdyttävää sisältöä.
Sivuston sisällöllä on ratkaiseva rooli kun halutaan, että nettisivuston hakukoneoptimointi tuottaa tuloksia. Mitä parempaa, eli hyödyllisempää sisältöä sivustolla on, sitä paremmin ja laajemmin se voi näkyä hakukoneiden hakutuloksissa erilaisilla hakusanoilla ja hakulauseilla.
Jos sivustolla ei ole riittävästi hyödyllistä ja kiinnostavaa sisältöä ja oikeita avainsanoja, niin sivusto ei välttämättä tule lainkaan löydetyksi. Upea ulkoasu ja näyttävät kuvat menevät hukkaan jos kukaan ei näe niitä.
Detonator Marketing auttaa, palveluihin kuuluu mm.:
- Avainsanatutkimus, jolla selvitetään avainsanoja joihin kohdennusta kannattaa tehdä
- Olemassa olevien sisältöjen optimointi hakukoneystävälliseksi
- Uusien sisältöjen tuottaminen, lue lisää sisältömarkkinoinnista
- Hakukoneystävällisten sisältösuunnitelmien tekeminen
Tekninen optimointi
Tekninen toimivuus; onko se yhtä tärkeää kuin sisältö? Kyllä ehdottomasti ja ei välttämättä. Tekninen toimivuus on hakukoneoptimoinnin kivijalka.
Jotta sivusto ja sen yksittäiset sivut voi löytyä hyvin ja jotta kävijä voi käyttää sivustoa kunnolla täytyy sivuston toimia teknisesti oikein ja odotusten mukaisesti. Kallellaan oleva perusta saattaa kyllä kannatella taloa, mutta ei ole kovin houkutteleva paitsi ehkä turistinähtävyytenä. Hakukoneoptimoinnissa pelkkä olemassaolo ei vielä riitä.
Jotta nettisivujen hakukoneoptimointi toimii ja sivusto näkyy hakutuloksissa korkealla, täytyy sivuston toimia teknisesti odotusten mukaisesti ja ennakoitavalla tavalla.
Linkkien täytyy toimia oikein ja johtaa relevanteille ja toimiville sivuille. Kuvien ja tekstien täytyy latautua ja näkyä oikein. Lisäksi sivuston täytyy latautua riittävän nopeasti ja toimia oikein mobiililaitteilla.
Detonator Marketing auttaa, palveluihin kuuluu mm.:
- Sivuston nopeuden parantaminen
- Sivuston luettavuuden ja näkyvyyden parantaminen
- Hakukonenäkyvyyttä haittaavien teknisten ongelmien korjaaminen
Linkkien optimointi
Linkit ovat internetin tieverkosto. Niitä pitkin käyttäjä ja hakukoneet voivat kulkea eteenpäin internetissä kohti haluttuja sisältöjä.
Linkit opastavat ja auttavat navigoimaan halutun tiedon ja sisällön äärelle. Linkit toimivat parhaassa tapauksessa kuin liikenteenohjaajat, olettaen, että ne toimivat hyvin ja oikein.
Sivuston sisäiset linkit auttavat sivuston kävijää löytämään helpommin haluttua ja hyödyllistä sisältöä sivustolta. Hakukoneita sisäiset linkit auttavat ennen kaikkea hahmottamaan sivuston rakennetta ja sisällön löytämistä sivustolla.
Ulkoiset linkit puolestaan toimivat kuin äänet vaaleissa. Ne antavat painoarvoa sivustolle. Toisin kuin demokraattiset äänet, linkeillä on eri painoarvo sen mukaan kuinka arvostetuista sivustoista linkit tulevat.
Detonator Marketing auttaa, palveluihin kuuluu mm.:
- Sisäisten linkkien analysointi ja korjaaminen
- Hyödyllisten sisäisten linkkien lisääminen
- Ulkoisten linkkien hankkiminen mahdollisuuksien mukaan
Miten hakukoneoptimointi voi tuoda lisää asiakkaita yrityksellesi?
Hakukoneoptimointi (SEO) on yksi tehokkaimmista tavoista kasvattaa yrityksen näkyvyyttä verkossa ja tuoda lisää asiakkaita yritykselle. Yrittäjävetoisille, korkeintaan muutaman hengen yrityksille se voi olla ratkaisevakin tekijä uusien asiakkaiden hankkimisessa....
Miksi hakukoneoptimointia tarvitaan?
Kuinka usein aloitat uuden tiedon etsimisen netistä? Todennäköisesti suuntaat heti ensimmäisenä mielestäsi parhaimpaan hakukoneeseen. Monelle meistä se on Google. Joillekin se on markkinaosuudeltaan jokin pienempi hakukone. Kirjoitat hakukenttään haluamasi...
Aki Hangasluoma
Yrittäjä
Sähköposti: aki@detonator.fi
Puhelin: +358 40 837 0766