Eilen Oulussa oli paikoin 20 astetta pakkasta. Sää oli erinomainen ulkoiluun ja avannossa käyntiin. Sitä ennen kuitenkin pohdin pakkaspäivän kunniaksi villasukat jalassa ja kuuma kahvikuppi kädessä digimarkkinoinnin eri osa-alueita, jotka saattavat aiheuttaa päänvaivaa varsinkin aloittavan yrityksen markkinoinnin alkutaipaleella. Erityisesti mieleen nousi usein kuultu kysymys siitä, miten aloittaa digimarkkinointi? Mikä saattaisi askarruttaa niitä jotka eivät itse työskentele pääasiallisesti markkinoinnin parissa, mutta tarvitsevat työssään digitaalisen markkinoinnin mahdollisuuksia. Jos mietit miten digimarkkinoinnissa voi päästä alkuun, niin tämä artikkeli on juuri sinulle.
Yritykset tarvitsevat markkinointia ja aina yrityksessä on joku joka tavalla tai toisella ratkoo markkinoinnin haasteita. Me kaikki olemme törmänneet useampaan digitaalisen markkinoinnin mahdollisuuteen ja työkaluun. Niitä on paljon. Hakukoneoptimointia, hakukonemainontaa, sosiaalisen median mainontaa, ja vaikka mitä. Tekniikoita joilla voi edistää yrityksen näkyvyyttä ja myyntimahdollisuuksia on paljon. Tietoa näistä on onneksi paljon saatavilla. Apua tarvitsevalle löytyy varmasti aina joku sopiva kontakti. Joku joka osaa ja voi auttaa.
Kokosin tähän vain muutaman ajatuksen siitä miten digimarkkinoinnissa pääsee alkuun ja eteenpäin. Nämä ovat sellaisia toimenpiteitä tai oikeastaan työtapoja, joilla saat edistettyä yrityksesi markkinointia päivä päivältä, oli yrityksesi sitten pieni tai vähän suurempi.
TL;DR
Aloita tänään; lähde liikkeelle jostakin, huomioi nettisivut ja some, ne auttavat toinen toisiaan.
Kokeile, testaa ja opettele jotain uutta joka päivä; tekemällä ja kokeilemalla opit mikä toimii ja mikä ei.
Hyödynnä verkostoja ja kumppanuuksia; tunnet varmasti jonkun joka tuntee jonkun joka osaa auttaa. Kysy!
Kokeile, analysoi ja testaa uudestaan; ole utelias, testaa ja opi kerta toisensa jälkeen.
Aloita tänään
Digimarkkinointi, kuten mikä tahansa markkinointi pyrkii monelta osin vaikuttamaan siihen, että yritys näkyy ja kuuluu. Erityisesti pyritään saamaan yritys esille niille ihmisille, jotka yrityksen tarjoamia tuotteita tai palveluita tarvitsevat tai jotka päättävät näiden hankinnoista ja käyttämisestä. Näkyvyyden saavuttamiseksi täytyy tehdä monia erilaisia toimenpiteitä. Jos haluat yrityksesi olevan mukana huomispäivän päätöksenteossa täytyy yrityksen näkyä ja kuulua myynnin tai markkinoinnin keinoin jo tänään.
Monet päättäjät hakevat paljon tietoa netistä, selailevat somea ja keskustelevat verkostoissaan tulevasta hankinnasta jo paljon ennen päätöksentekoa. Näkymällä ja kuulumalla vasta ylihuomenna olet jo auttamatta myöhässä asiakkaan ostoprosessissa. Aloita digimarkkinointi jo tänään. Mutta miten?
Onko yrityksellä jo nettisivut? Jos ei, niin yrityksellä on vähemmän keinoja näkyä hakukoneiden tuloslistoilla ja annat näin etua kilpailijoille päättäjien etsiessä ratkaisuja ongelmiinsa. Jos haluat näkyä paremmin, niin tee tai teetä nettisivut, joilla pääset alkuun. Voit aina hioa nettisivuja paremmaksi toiminnan kasvaessa.
Onko yrityksellä jo sopivat some-profiilit? Löytyykö yrityksesi niistä medioista joita päätöksentekijätkin käyttävät? Jos ei, niin luo tarvittavat profiilit, laita ne kuntoon ja ala tuottamaan sisältöä. Tee maksettua mainontaa, jolla saat kohdennetusti lisää näkyvyyttä halutuissa kohderyhmissä. Vähän on enemmän kuin ei mitään ja ison lumipallonkin pyörittely aloitetaan pienestä.
Markkinoinnista voidaan helposti tehdä rakettitiedettä, mutta läheskään aina se ei ole tarpeellisesta saati mahdollista. Isolla pinkalla euroja voidaan aina tehdä hienoja monisivuisia suunnitelmia, haastatella satoja päättäjiä, ja tutkia päätöksentekoon vaikuttavia motiiveja, ominaisuuksia ja arvolupauksia. Sen jälkeen ollaan silti vasta valistuneen arvauksen kanssa ihmettelemässä mitä pitäisi tehdä seuraavaksi. Toinen vaihtoehto on lähteä liikkeelle jostakin ja kehittää toimenpiteitä ajan kanssa. Optimointi on päivän sana; tee ja optimoi.
Kokeile, testaa ja opettele jotain uutta joka päivä
Kun aloitat jostakin, pääset kartuttamaan kokemuksia ja oppimaan uutta. Jos et aloita, et myöskään opi mikä toimii ja mikä ei. Digimarkkinoinnissa kannattaa aloittaa budjetti huomioiden jostakin osa-alueesta, suunnitella aloittavat toimenpiteet ja kokeilla mikä toimii. Tarkastele saavutettuja tuloksia, testaa uusia ideoita ja kokeile uusia menetelmiä. Vähitellen löydät juuri sinun yrityksellesi parhaiten toimivat tavat joilla tavoittaa uusia potentiaalisia asiakkaita. Kokeile, testaa ja opettele. Niin yksinkertaista se on.
Mikä on pahinta mikä voi mennä pieleen jos teet jotain? Entä mitä tapahtuu, jos et tee yhtään mitään ja jäät odottamaan?
Digimarkkinointi mahdollistaa joustavan toimintatapojen kehittämisen iteraatioina. Tee jotain, kerää dataa, analysoi tulokset, kehitä, muuta tarvittaessa suuntaa ja tee taas jotain, mutta tällä kertaa vähän paremmin. Yrityksellesi sopiva sykli voi olla päiviä, viikkoja, tai vaikka kuukausia.
Hyödynnä verkostoja ja kumppanuuksia
Pohditko vielä mikä olisi se yksittäinen oikea tapa lähteä liikkeelle tai mitä työkaluja kannattaisi ottaa ensimmäisenä käyttöön? Jos pohdinta tahtoo kiertää kehää, niin mieti keitä sellaisia ihmisiä tunnet jotka ovat mahdollisesti ratkaisseet näitä samoja haasteita tai ainakin osaavat tehdä osan siitä. Voitko kysyä heiltä vinkkejä ja kysyä miten aloittaa digimarkkinointi?
Hyödynnä verkostoasi ja rakenna yritykselle hyödyllisiä kumppanuuksia. Etsi vierellesi sellaisia tahoja, jotka voivat auttaa sinua asioissa eteenpäin. Apua varmasti löytyy, jos ei muuten niin ainakin euroja vastaan.
Jos vielä pohdit miten lähtisit digimarkkinoinnissa liikkeelle, niin ota yhteyttä ja käydään kohtaamasi haasteet läpi. Etsitään yhdessä haasteisiin ja budjettiisi sopiva ratkaisu jolla pääset eteenpäin.
Kokeile, analysoi ja testaa uudestaan
Kun olet kokeillut yhtä tapaa ja analysoinut kokeilun tulokset tiedät jo todella paljon enemmän mikä toimii ja mikä ei. Tee tämä uudestaan; kokeile ja iteroi. Muokkaa nettisivusi sisältöä vielä vähän paremmaksi, paranna sivustollasi olevia linkkejä hieman, kokeile erilaisia postauksia ja mainoksien tekstejä ja kuvia, ja kohdenna kampanjaasi hieman tarkemmin. Analysoi saavuttamasi tulokset, ideoi uutta, kehitä ja tee huomenna vielä parempia toimenpiteitä.
Tai tehdään se yhdessä!
Aki Hangasluoma
Yrittäjä
Sähköposti: aki@detonator.fi
Puhelin: +358 40 837 0766