Hakukonenäkyvyyden parantaminen
Hakukoneoptimoinnilla lisää kävijöitä nettisivuilleHakukonenäkyvyyden parantaminen auttaa organisaatiosi nettisivustoa näkymään paremmin hakukoneiden hakutuloksissa ja näkymään netissä ylipäätään. Näkyvyys tuo lisää vierailijoita ja hyvin kohdennettu sisältö voi tuoda lisää kauppaa. Hakukoneoptimoinnin parantaminen mahdollistaa nettisivujen sijoittumisen korkeammalle hakuoneissa.
Nettisivujen menestys riippuu sivuston kävijöistä
Nettisivujen menestys ja hyödyllisyys riippuu hyvin paljon siitä, ketkäs sivustolla vierailevat ja mitä he siellä tekevät. Nettisivujen hakukonenäkyvyyden parantaminen on olennaisessa roolissa kun halutaan että nettisivut saavat houkuteltua tavoiteltuun kohderyhmään kuuluvia kävijöitä orgaanisesti mahdollisimman paljon. Ilman kohderyhmään kuuluvia kävijöitä, esimerkiksi potentiaalisia asiakkaita, hieno ja kallis nettisivusto seisoo netissä tyhjän panttina kuin hylätty luksushuvila.
Ilman kävijöitä nettisivusto on kuin kauppakeskus ilman toimivia liikenneyhteyksiä. Sinne ei vain eksy tarpeeksi maksavia asiakkaita. Nettisivujen hyöty on lähellä nollaa. Tai ainakin se voisi huomattavasti suurempi. Kuten se autio kauppakeskus, niin myös nettisivut tarvitsevat kävijöitä muuttuakseen kannattavaksi. Hakukonenäkyvyyden parantaminen on se tehtävä joka auttaa tässä merkittävästi, vaikka se ei olekaan yksittäinen toimenpide vaan suuri valikoima erilaisia työkaluja, työmenetelmiä ja työsuoritteita.
Mistä kävijät tulevat nettisivustolle?
Kävijät voivat tulla sivustollesi muun muassa hakukoneiden hakukutuloksista, muilla sivustoilla olevien linkkien kautta, sosiaalisen median profiileissa tai postauksissa julkaistuista linkeistä, ostetuista mainoksista tai esimerkiksi uutiskirjeessä jaettujen linkkien kautta.
Yksi tärkeä ja erittäin hyödyllinen liikenteen lähde yrityksen nettisivustolle ovat hakukoneet kuten esimerksi Google. Hakukoneiden kautta tulevat kävijät ovat tärkeitä sen vuoksi, että he ovat jo valmiiksi kiinnostuneita hakukoneesta etsimästään tiedosta.
Miten hakukonenäkyvyyden parantaminen onnistuu?
Hakukonenäkyvyyden parantaminen voi olla helppoa tai vaikeaa. Tarvittavat toimenpiteet ja niiden vaikeusaste sekä työmäärä riippuu monesta tekijästä kuten sivuston aiheesta, kilpailutilanteesta, teknisestä toteutuksesta, sisällön laadusta, käytettävissä olevista resursseista, sekä tietysti aiemmista optimointitoimenpiteistä ja niiden onnistumisesta.
Sivuston nykytilaan ja potentiaaliin vaikuttaa sekä aiemmin tehdyt toimenpiteet että myös aiemmin tekemättä jätetyt toimenpiteet. Sivuston hakukoneoptimoinnin nykytilan saat parhaiten selville hakukoneoptimoinnin auditoinnin avulla.
Miten sivuston hakukonenäkyvyyttä parannetaan?
Käytännössä sivuston hakukonenäkyvyyden parantaminen onnistuu hakukoneoptimoinnin keinoin. Tämä edellyttää sitä, että nykyinen sivusto on sellaisessa jamassa, että se kannattaa optiomoida uudelleen rakentamisen sijaan.
Hakukoneoptimointi jakautuu karkeasti kahteen osa-alueeseen; sivuston sisäiseen optimointiin ja sivuston ulkoiseen optimointiin. Sisäinen optimointi pitää sisällään sivuston sisällön optimoinnin ja sivuston teknisen optimoinnin. Ulkoinen optimointi puolestaan pitää sisällään sivuston linkkien optimointia.
Sivuston korjaaminen vai uudelleen rakentaminen?
Sivusto on kuin talo julkisivuineen, perustuksineen, kantavine rakenteineen ja listoineen. Jos vanha talo on todella huonossa kunnossa, homeessa ja vinksallaan, ei sitä välttämättä kannata enää korjata maalaamalla ikkunan pokat uusiksi. Kannattavampaa voi olla purkaa vanha talo ja rakentaa kokonaan uusi tilalle. Samoin voi olla tilanne sivuston kanssa.
Jos sivusto on jokseenkin kunnossa, se kannattaa korjata ja optimoida. Hakukoneoptimointi voidaan toteuttaa niin uudelle kuin vanhalle sivustolle. Jos sivusto on todella huonossa kunnossa, niin siinä tapauksessa voi olla parempi tehdä kokonaan uudet nettisivut.
Pyydä ilmainen arvio, niin katsotaan minkälaisessa jamassa nykyiset nettisivusi ovat.
Etkö tiedä mistä aloittaisit?
Aloita selvittämällä sivustosi optimoinnin nykytila.

Aki Hangasluoma
Yrittäjä
Sähköposti: aki@detonator.fi
Puhelin: +358 40 837 0766